Informatie bibliotheek
List
Artikel over de overeenkomsten en verschillen tussen kenmerken van ASS en Hoogbegaafdheid
Dit is een voorbeeld van een verrijkingskalender, waarvan er meer te vinden zijn op internet (ook met abonnement) www.deverrijking.com
Een filmpje over het 10-jarig bestaan van Almeers Talentenlab
Een compilatie van Almeers Talentenlab
We hebben bij het maken van onze films over jeugdhulp en over onderwijs kinderen en jongeren leren kennen die niet naar school kunnen, terwijl ze wel kunnen leren. Thuiszitters worden ze wel genoemd.
Artikel uit het Tijdschrift Talent. Nathalie Schmidt en Mirjam Zwaan, beiden orthopedagoog-generalist bij de onderwijs-zorgvoorziening ECHT Gooi, breken een lans voor het sneller inzetten van gespecialiseerde ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en jongeren.
Infografic over ingrijpende jeugdervaringen en de gevolgen voor leefstijl en gezondheid
Kan het onderpresteren worden tegen gegaan door begaafde leerlingen in het basisonderwijs in deeltijd aangepast onderwijs aan te bieden, via plusklassen?
Artikel over iets dat niet direct zichtbaar is: Het gevolg van armoede op het brein.
Een artikel van Liz Rutgers over de problemen die kunnen ontstaan als HB-leerlingen met een niet-westerse achtergrond niet op tijd gesignaleerd worden.
Artikel over de ervaringen van LHBTIQ+leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid.
Twee leerlingen uit 6VWO deden voor hun profielwerkstuk uitgebreid onderzoek naar de begeleiding die hoogbegaafde leerlingen in het VO krijgen en wat ze missen daarin.
afbeelding met voorbeeld van veerkracht
Wil jij de culturele sensitiviteit van jouw verrijkingsmateriaal ook onder de loep nemen? Maak dan gerust gebruik van de onderstaande checklist.
Open brief van drie professionals in de ontwikkelingsneurologie, Bewegingswetenschappen en kinderfysiotherapie over de wildgroei aan behandelingen bij problemen met de motorische ontwikkelingsstoornissen
Met deze brochure willen we bijdragen aan begrip voor de complexiteit van het probleem en zichtbaar maken dat preventie van schoolverlaten al heel vroeg in de schoolloopbaan van kinderen aandacht verdient.
Dr Bruce Perry, a pioneering neuroscientist in the field of trauma, has shown us that to help a vulnerable child to learn, think & reflect, we need to intervene in a simple sequence.
Het thema van deze multimediale brochure is ‘Als school niet past: school-uitval en thuiszitten’. Vaak wordt gedacht dat kinderen pas in het voortgezet onderwijs uitvallen, maar deze brochure maakt duidelijk dat dit echt niet het geval is. Bij sommige kinderen wordt al op relatief jonge leeftijd door ouders en/of school geconstateerd dat het onderwijs niet past, of de leerling constateert dit zelf. In dat geval zien we dat de betrokkenen gedurende lange tijd met elkaar van alles proberen om het onderwijs passend te maken.
Wat is creativiteit, welke fases doorloopt een creatief proces en welke tips zijn er?
De laatste tijd is er veel aandacht voor veerkracht. Dat kan de vraag oproepen of dat niet een beetje overdreven is. Of veerkracht niet gewoon een modewoord is. En of niet iedereen veerkracht heeft. Het antwoord is 3x nee.
Een vaak gehoorde verzuchting van ouders, leerkrachten en begeleiders over kinderen met autisme is dat ze moeilijk stuurbaar zijn.1 Elke opdracht stuit op verzet en ‘nee’ lijkt hun favoriete woord. In tegenstelling tot neurotypische peuters neemt dit verzet bij hen na de leeftijd van tweeënhalf jaar nog toe (Ekas et al., 2017).
Reactie op ombuigingslijst
geschikt om 'wachttijd' mee op te vullen.
Artikel van Ton van der Valk over de Motivatiespiegel en het effect van studentvoice in het VO/MBO
voor oudere leerlingen ook als leermiddel te gebruiken
Youtube filmpje over de five levels of giftedness van Deborah Ruff
Over thuiszittende jongeren en een andere aanpak
Een POINT factsheet over het promotie-onderzoek van Sven Mathijssen over de potentiële indicatoren van begaafdheid in menstekeningen
Praktische informatie en tips om (hoog)begaafdeleerlingen te laten excelleren
Artikel op de website van het Instituut hoogbegaafdheid volwassenen
Filmpje gemaakt door POINT. Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over Gelijke kansen in het Begaafdenonderwijs.
Internetsite
Hoe kinderen zichzelf zien is belangrijk voor hun welbevinden. (Hoog)begaafde kinderen kunnen zich door verschillende factoren soms anders voelen, bijvoorbeeld door hun snelle cognitieve ontwikkeling en doordat zij deel uitmaken van een minderheidsgroep. Om meer te weten te komen over hoe (hoog)begaafde leerlingen naar zichzelf kijken, hebben we binnen de POINTwerkplaats onderzoek gedaan naar het zelfbeeld van (hoog)begaafde kinderen.
De HOI Foundation heeft als missie het beeld van dyslexie veranderen van stoornis naar een brein dat anders werkt en eigen voordelen en nadelen heeft.
In deze serie podcasts hoor je de ervaringsverhalen van ouders van hoogbegaafde kinderen, tieners en jongvolwassenen zelf. Waar lopen ze tegen aan? Wat kan beter?
pedagogische tips voor de leerkracht
Wie ben ik? Wat vinden anderen van mij? Waar hoor ik bij? Op weg naar de volwassenheid zijn dat de vragen die een adolescent zichzelf veelvuldig stelt. Voor iedere adolescent is identiteitsontwikkeling een ingewikkeld en complex proces. Voor adolescenten met kenmerken van hoogbegaafdheid is het soms nog ingewikkelder, omdat zij tot een minderheidsgroep horen.
artikel over een dubbel bijzondere jongen, die jarenlang niet op de juiste manier ondersteund is, maar die nu gelukkig zijn talent heeft gevonden.
Ken je dat kind, zo’n meisje dat heel veel weet en overal een aanvulling op heeft. Leuk al die kennis, maar ze kan nooit iemand anders aan het woord laten in de kring. Ze kan gewoon niet op haar beurt wachten.
Ken je dat kind, dat bij elk schrammetje jammert alsof het gevild wordt, dat van ieder duwtje een probleem maakt, altijd zeurt over kleine dingetjes?
Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over het Signaleren van talent bij minder bevoordeelde leerlingen. Signaleren is één van de vier thema's uit de kennisclip over Gelijke Kansen in Begaafdenonderwijs:
Deze kennisclip door Lineke van Tricht gaat over Gelijke kansen in het Begaafdenonderwijs.
kort overzicht van een kleuter met een ontwikkellingsvoorsprong.
Werken aan een groeimindset bij kleuters
Artikel over onderzoekendzoekend leren: Onderzoekend leren biedt mooie kansen voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen. Bij onderzoekend leren wordt de wetenschappelijke manier van denken geoefend. Door kinderen zelf het proces van onderzoek te laten ervaren, ontdekken ze hoe kennis tot stand komt en hoe ze een antwoord op hun eigen vragen kunnen krijgen. Ze worden uitgedaagd om op een actieve manier antwoorden te zoeken
Een kort filmpje over wat PlatformHB is en voor wie het is
Binnen de PMT therapie, ook wel psychomotorische therapie genoemd, werken we met de verbinding tussen hetgeen wat je denkt (de psyche) en hetgeen wat je doet (de motoriek).
Beschrijving van drie verschillende opvattingen (paradigma's) over hoogbegaafdheid.
Onderzoek naar de uitstroom van vastgelopen jongeren
Tekenfilmpje over boosheid van Quint Boa
In dit artikel worden verschillende modellen besproken – de brillen waarmee wordt gekeken naar dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme.
Een filmpje van de Universiteit van Utrecht over intrinsieke motivatie: Kinderen willen van nature de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren. Uit onderzoek blijkt dat naarmate kinderen ouder worden hun motivatie voor school daalt. Deze maakt plaats voor moetivatie, het gevoel dat je moet leren. In dit filmpje leggen we uit hoe je als docent kunt zorgen voor motivatie, in plaats van moetivatie.
Artikel over het vastlopen van jongeren van Albert Kaput
Artikel deelname meisjes aan plusklassen
Een artikel over een onderzoek naar de verwachtingen van leerkrachten en ouders van kinderen door POINT
Infografic van het handmodel van het brein, om een leerling te ondersteunen bij stress
Woordveld over hoogbewustzijn
Een vragenkaartspel voor tieners
Wat is informeel leren en hoe ondersteunt dit het leren denken.
Een vlog van Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong over de zijnskenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
RITS staat voor Resultaat = Inzet x Talent x Strategie
Artikel uit de Volkskrant waarin een aantal wonderkinderen naar hun ervaringen gevraagd wordt, als ze volwassen zijn.
podcast van platform mindset over
Kort filmpje over eigenwaarde
youtube filmpje van Kathleen Venderickx waarom zijn hoogbegaafden zo vaak ongelukkig op het werk?
In dit artikel leg ik uit wat veerkracht is en geef ik zes praktische adviezen om jezelf veerkrachtig te houden.
Herken de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen beter met behulp van een matrix voor leerkrachten.